banners
beforecontenttitle

Germán Gémar Castillo

After content title
Before content body
Chunks
Chunks
  • germangemar

    Dr. D. Gémar Castillo, Germán

    Profesor Titular de Universidad.

    Tel: 951 953 261      E-mail: ggemar@uma.es

    Despacho: 4407 de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

    Currículo

 

BREVE CURRÍCULUM:

  • Profesor Titular de Universidad. Departamento de Economía y Administración de Empresas. Área de Conocimiento: Organización de Empresas. Universidad de Málaga.
  • Doctor en Economía. Universidad de Málaga.
  • Licenciado en Ciencias Económicas y Empresariales. Sección Empresariales. Especialidad Dirección y Gestión. Universidad de Málaga.
  • Máster en Estadística Aplicada. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
  • Programa de Alta Dirección AD-1. Escuela de Negocios Instituto Internacional San Telmo.
  • Experto Universitario en Gastronomía. Universidad de Málaga.
  • Máster MBA en Dirección y Gestión de Empresas de Residuos, E. Business School.
  • Experiencia directiva en tareas de Alta Dirección:
    •  Gerente Consorcio Provincial de Residuos Sólidos Urbanos de Málaga.
    •  Director General de Servicios a la Ciudadanía de la Diputación de Málaga.
    •  Director Técnico de la Delegación de Medio Ambiente y Sostenibilidad de la Diputación de Málaga.
    •  Asesor Técnico de Planificación de la Delegación de Presidencia de la Diputación de Málaga.
    •  Director de hotel.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DOCENCIA EN:

Ha impartido las siguientes asignaturas en la Universidad de Málaga:

  • Fundamentos de Administración de Empresas: en Grado en Finanzas y Contabilidad, Grado en Economía y Grado en Administración y Dirección de Empresas (1er curso).
  • Dirección de Empresas: en el Grado en Administración y Dirección de Empresas (2º curso).
  • Dirección Estratégica: en el Grado en Administración y Dirección de Empresas (3er curso) y en Doble Grado en Economía y Administración de Empresas (4º curso).
  • Dirección Estratégica Internacional: en el Grado en Administración y Dirección de Empresas (3er curso).
  • Dirección Estratégica y Política de Empresa II, en la Licenciatura de Administración y Dirección de Empresas (4º curso).
  • Administración de Recursos Humanos, en la Licenciatura de Administración y Dirección de Empresas (4º curso).
  • Dirección de Empresas Avanzada, en el Master Oficial en Análisis Económico y Empresarial.
  • Estrategias Empresariales, en el Master Oficial de Dirección y Administración de Empresas MBA.
  • Empresa Familiar, en el Master Oficial de Dirección y Administración de Empresas MBA.
  • Tutorización de Trabajos Fin de Grado, en Grado de Administración y Dirección de Empresas, Grado de Finanzas y Contabilidad, Doble Grado en Administración y Dirección de Empresas y Derecho, Grado en Márketing e Investigación de Mercados, Grado en Turismo.
  • Dirección de Trabajos Fin de Master, en Master Oficial de Administración y Dirección de Empresa (MBA), Master Oficial de Análisis Económico y Empresarial (MAEs), Master Oficial en Dirección y Planificación del Turismo.

Ha impartido como profesor tutor las siguientes asignaturas en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED):

  • Contabilidad de Gestión: en el Grado en Administración y Dirección de Empresas (4º curso).
  • Estructura Económica y Financiera de España: en el Grado en Administración y Dirección de Empresas (3er curso).
  • Comunicación y Distribución de Productos Turísiticos y de Ocio: en el Grado en Turismo (3er curso).

DIRECCIÓN DE TESIS DOCTORALES

  • Título: "El precio como elemento moderador en la gestión de marca, la gestión de la innovación y la coordinación entre gestores de destino y hoteles".  Doctorando: Ismael Pablo Soler García. Calificación obtenida: Sobresaliente Cum Laude. Fecha: Septiembre 2017.
  • Título: Modelización de la rentabilidad bancaria mediante el uso de ecuaciones estructurales. Doctorando: Pablo Gémar Castillo. Calificación obtenida: Sobresaliente Cum Laude. Fecha: Octubre 2021

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

INVESTIGACIÓN EN:

  • Investigación centrada entre otras en:
    • Dirección de empresas, dirección estratégica, supervivencia de empresas, rentabilidad, responsabilidad social corporativa, dirección estratégica internacional, distancia cultural.
    • Dirección de empresas turísticas, turismo, hoteles, hospitalidad.
    • Eficiencia de administraciones públicas y empresas: eficiencia de Estaciones de aguas residuales (EDAR,s), eficiencia en la recogida y tratamiento de residuos urbanos.
    • Empresas familiares.
    • Medio ambiente en organizaciones públicas y privadas.
    • Innovación educativa universitaria.
  • Evaluador de publicaciones para numerosas revistas indexadas en el Journal Citation Report (JCR). Más información en Publons

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PUBLICACIONES:

Publicaciones en revistas de alto impacto internacional indexadas en Journal Citation Report (JCR), entre otras:

  • Corporate Social Responsibility and Environmental Management.
  • Environmental Engineering and Management Journal.
  • Environmental Impact Assesment Review.
  • International Environmental Agreements-Politics Law and Economics.
  • International Journal of Contemporary Hospitality Management.
  • International Journal of Hospitality Management.
  • International Journal of Tourism Research.
  • Journal of Cleaner Production.
  • Journal of Destination Marketing & Management.
  • Journal of Environmental Management.
  • Journal of Sustainable Tourism.
  • Tourism Management.
  • Total Quality Management & Business Excellence.

Publicaciones más destacadas (Papers in refereed journals):

[45] Negrón-González, A. M., Gemar-Castillo, G., & Noda-Hernández, M. E. (2021). Modelo de Gestión de Costos Ocultos para la Mejora Continua de los Recursos Humanos. Economía Y Negocios, 12(2), 1-17. https://doi.org/10.29019/eyn.v12i2.946. Latindex, Rebib, LatinREV, ERIHPLUS.

[44] Perez-Benitez, V., Gemar, G., & Hernández, M. (2021). Multi-Criteria Analysis for Business Location Decisions. Mathematics, 9(20), 2615; https://doi.org/10.3390/math9202615 Journal Impact Factor (2020): 2.258; JCR Q1

[43] Gemar, G., Soler, I. P., & Sánchez-Teba, E. M. (2021). Waste Management: Valorisation Is the Way. Foods, 10(10), 2373. https://doi.org/10.3390/foods10102373 Journal Impact Factor (2020): 4.350; JCR Q2

[42] Sánchez-Teba, E. M., Gemar, G., & Soler, I. P. (2021). From Quantifying to Managing Food Loss in the Agri-Food Industry Supply Chain. Foods, 10(9), 2163. https://doi.org/10.3390/foods10092163 Journal Impact Factor (2020): 4.350; JCR Q2

[41] Escribano-Navas, M., & Gemar, G. (2021). Gender and Bankruptcy: A Hotel Survival Econometric Analysis. Sustainability, 13(12), 6782. https://doi.org/10.3390/su13126782 Journal Impact Factor (2020): 3.251 JCR category rank: JCR Q2

[40] Delgado-Antequera, L., Gémar, G., Molinos-Senante, M., Gómez, T., Caballero, R., & Sala-Garrido, R. (2021). Eco-efficiency assessment of municipal solid waste services: Influence of exogenous variables. Waste Management, 130, 136-146. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2021.05.022 Journal Impact Factor 2020: 7.145; JCR Q1

[39] Anaya-Aguilar, R.; Gemar, G.; Anaya-Aguilar, C. (2021). Validation of a Satisfaction Questionnaire on Spa Tourism. International Journal of Environmental Research and Public Health 2021, 18 (9), 4507. https://doi.org/10.3390/ijerph18094507. Journal Impact Factor (2019): 2.849 JCR Q1

[38] Anaya-Aguilar, R., Gemar, G., & Anaya-Aguilar, C. (2021). A Typology of Spa-Goers in Southern Spain. Sustainability, 13(7), 3724. Journal Impact Factor (2019): 2.576  JCR Q2 

[37] Anaya-Aguilar, R., Gemar, G., & Anaya-Aguilar, C. (2021). Usability Analysis of Andalusian Spas’ Websites. Sustainability, 13(4), 2307. Journal Impact Factor (2019): 2.576  JCR Q2 

[36] Anaya-Aguilar, R.; Gemar, G.; Anaya-Aguilar, C. Challenges of Spa Tourism in Andalusia: Experts’ Proposed  Solutions. International Journal of Environmental Research and Public Health 2021, 18, 1829. https://doi.org/10.3390/ijerph18041829. Journal Impact Factor (2019): 2.849 5-year Impact Factor: 3.127, JCR Q1

[35] Anaya-Aguilar, R.; Gemar, G.; Anaya-Aguilar, C. Factors Associated with Spa Tourists’ Satisfaction. Mathematics 2021, 9, 332. https://doi.org/10.3390/math9040 332; Journal Impact Factor (2019): 1.747, JCR Q1

[34] Soler, I. P., Gemar, G., & Correia, M. B. (2020). The climate index-length of stay nexus. Journal of Sustainable Tourism, 28(9), 1272-1289. JCR Q1

[33] Negrón-González, A. M., Gemar-Castillo, G., & Noda-Hernández, M. E. (2020). Identificación de costos ocultos relacionados con la gestión de competencias laborales. Ciencias Holguín, 26(1), 15-29.

[32] Gemar, P.; Gémar, G. & Guzman-Parra, V.(2019). Modeling the Sustainability of Bank Profitability Using Partial Least Squares. Sustainability; 11 (18). JCR Q2

[31] Jiménez-Fernández, P., Jimenez-Madrid, A., & Gemár, G. (2019). Effects of climate change on hydrological planning: Proposal actions in the Guadalhorce River Basin. Tecnología y ciencias del agua, 10(5), 226-240. JCR Q4

[30] Molinos-Senante, M., Gómez, T., Gémar, G., Caballero, R., Sala-Garrido, R., & Mocholí-Arce, M. (2019). Measuring the wastewater treatment plants productivity change: Comparison of the Luenberger and Luenberger-Hicks-Moorsteen Productivity Indicators. Journal of Cleaner Production, 229, 75-83. JCR Q1

[29] Gémar, G., Negron, A. M., Guzmán-Parra, V.R., Lozano-Piedrahita, C.J. & Rosado-Marrero, N.(2019). Procedure for the continuous improvement of human resource management. Ingeniería e Investigación, 39(1).. Ingeniería e Investigación. JCR Q4 83/85

[28] Soler, I. P., & Gemar, G. (2019). Factors that affect the perception of a tourist resource’s value: the case of the Caminito del Rey. Tourism & Management Studies, 15(3), 7-16. https://doi.org/10.18089/tms.2019.150301

[27] Gemar, G., Soler, I. P. & Villar, H. (2019). Analysis of the influence of cultural distance on the intention to visit the tourist destination of Spain. Tourism & Management Studies, 15(2), 21-31. https://doi.org/10.18089/tms.2019.150202

[26] Gemar, G., Soler, I. P. & Melendez, L. (2019). Analysis of the intent to purchase travel on the web. Tourism & Management Studies, 15(1), 23-33. https://doi.org/10.18089/tms.2019.150102

[25] Gemar, G., Soler, I. P., & Guzman-Parra, V. F. (2019). Predicting bankruptcy in resort hotels: a survival analysis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, https://doi.org/10.1108/IJCHM-10-2017-0640 JCR Q1

[24] Soler, I.P., Gemar, G., Correia, M.B. & Serra, F. (2019). Algarve hotel price determinants: A hedonic pricing model. Tourism Management, 70, 311-321. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.08.028. JCR Q1

[23]  Soler, I. P., Gemar, G., & Guzman-Parra, V. F. (2019). A comparison of destinations’ impacts on hotel rates. International Journal of Hospitality Management, 77, 226-237. doi: 10.1016/J.IJHM.2018.07.002. JCR Q1

[22] Jiménez-Madrid, A., Gómez, S., Gemar, G., Martínez, C. (2018). A proposed methodology for assessing the economic needs of safeguard zones protecting groundwater intended for human consumption. International Environmental Agreements-Politics Law and Economics, 18(5), 723-742. https://doi.org/10.1007/s10784-018-9413-1 JCR Q1

[21] Gómez, T., Gémar, G., Molinos-Senante, M., Sala-Garrido, R., & Caballero, R. (2018). Measuring the eco-efficiency of wastewater treatment plants under data uncertainty. Journal of environmental management, 226, 484-492. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2018.08.067  JCR Q1 

[20] Soler, I.P., Gemar, G., Correia, M.B. (2018). Length of stay for tourists’ inland trips. Journal of Destination Marketing & Management, 10, 49-60. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.05.008 JCR Q1

[19] Suárez-Cebador, M., Rubio-Romero, J.C., Pinto-Contreiras, J., Gemar, G. (2018). A model to measure sustainable development in the hotel industry: A comparative study. Corporate social responsibility and environmental management, 25 (5), 722-732. https://doi.org/10.1002/csr.1489. JCR Q1

[18] Negrón-González, A. M., Fleitas-Triana, M. S., Gemar-Castillo, G., Negrón-González, J. C., García-Fenton, V., & Trujillo-Reyna, Y. (2018). Identificación de costos ocultos a partir de un estudio de organización del trabajo en una empresa del sector farmacéutico en Cuba. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 26(1), 6-20. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052018000100006 SCOPUS

[17] Soler, I. P., & Gemar, G. (2018). Hedonic price models with geographically weighted regression: An application to hospitality. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 126-137 JCR Q1

[16] Gémar, G., Gómez, T., Molinos-Senante, M., Caballero, R., & Sala-Garrido, R. (2018). Assessing changes in eco-productivity of wastewater treatment plants: The role of costs, pollutant removal efficiency, and greenhouse gas emissions. Environmental Impact Assessment Review, 69, 24-31. JCR Q1

[15] Soler, I. P., Gemar, G., & Guerrero-Murillo, R. (2017). Family and non-family business behaviour in the wine sector: A comparative study. European Journal of Family Business, 7(1), 65–73. http://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ejfb.2017.11.001

[14] Soler, I. P., & Gemar, G. (2017). A measure of tourist experience quality: the case of inland tourism in Malaga. Total Quality Management & Business Excellence, 1-14. JCR Q3

[13] Gómez, T., Gémar, G., Molinos-Senante, M., Sala-Garrido, R., & Caballero, R. (2017). Assessing the efficiency of wastewater treatment plants: A double-bootstrap approach. Journal of Cleaner Production, 164, 315-324. JCR Q1

[12] Soler, I. P., Gemar, G., & Jimenez-Madrid, A. (2017). The impact of municipal budgets and land-use management on the hazardous waste production of Malaga municipalities. Environmental Impact Assessment Review, 65, 21–28. http://doi.org/http://doi.org/10.1016/j.eiar.2017.04.001 JCR Q1

[11] Soler, I. P. & Gémar, G. (2017). Impact of the April Fair in Seville hotels prices: Measurement through a hedonic approach. Tourism & Management Studies, 13 (2), 7-12 DOI: 10.18089/tms.2017.13201

[10] Soler, I. P., and Gémar, G. (2017) Brand Equity Research Using Online Customer Ratings of Spanish Hotels. International Journal of Tourism Research, doi: 10.1002/jtr.2096. JCR Q2

[09] Soler, I. P., Gémar, G., & Sánchez-Ollero, J. L. (2016). Are green hotels expensive? The impact of eco-friendly policies on hotel prices in spanish cities. Environmental Engineering & Management Journal (EEMJ), 15(7), 1511-1517. JCR Q4

[08] Garcia-Pozo, A., Gémar, G., & Sevilla-Sevilla, C. (2016). Determinants of Eco-Innovation: Comparative analysis of the industrial and services sectors. Environmental Engineering & Management Journal (EEMJ), 15(7), 1473-1479. JCR Q4

[07] Soler, I. P., & Gémar, G. (2016). The impact of family business strategies on hotel room prices. European Journal of Family Business, 6(1), 54-61. http://doi.org/10.1016/j.ejfb.2016.06.003 

[06] Molinos-Senante, M., Gémar, G., Gómez, T., Caballero, R. & Sala-Garrido, R. (2016). Eco-efficiency asessment of wastewater treatment plants using a weighted Russell directional distance model. Journal of Cleaner Production JCR Q1

[05] Gémar, G., Moniche, L., & Morales, A. J. (2016). Survival analysis of the Spanish hotel industry. Tourism Management, 54, 428-438. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2015.12.012 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517715300637; JCR Q1

[04] Gémar, G., & Espinar, D. (2015). Communication about corporate social responsibility practices and return on equity. Revista De Empresa Familiar, 5(1).

[03] Gémar, G., & Jiménez-Quintero, J. A. (2015). Text mining social media for competitive analysis. Tourism & Management Studies, 11(1), 84-90. http://tmstudies.net/index.php/ectms/article/view/761

[02] Gémar, G. (2014). Influence of cultural distance on the internationalisation of Spanish hotel companies. Tourism & Management Studies, 10(1), 31-36. http://tmstudies.net/index.php/ectms/article/view/644

[01] Gémar, G., & Jiménez, J. A. (2013). Strategic challenges of the Spanish hotel industry for the 21st century: year 2020 in emerging countries. Tourism & Management Studies, 9(2), 13-20. http://tmstudies.net/index.php/ectms/article/view/578

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ACTIVIDADES Y/O PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN

  • Forma parte del equipo de investigación en el Proyecto de Investigación de referencia PID2019-104263RB-C42, denominado “Toma de decisiones sostenibles con métodos multicriterio: Problemas reales de los ámbitos social y medioambiental” financiado por MCIU (Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades).
  • Como investigador colaborador en el Proyecto de Investigación de referencia UMA18-FEDERJA-065 denominado “Análisis multicriterio de problemas del ámbito social y medioambiental” financiado en el Marco del Programa Operativo FEDER Andalucía 2014-2020 (Convocatoria 2018),
  • Ha formado parte del equipo de trabajo en el Proyecto de Investigación ECO2016-76567-C4-4-R denominado “Búsqueda de eficiencia y sostenibilidad de las decisiones públicas: Un enfoque multicriterio”. Financiado por Ministerio Economía (MINECO).
  • Investigador en Grupo de Investigación PAIDI de la Junta de Andalucía SEJ-567, denominado “Estrategias de márketing digital”.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

PREMIOS

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ASOCIACIONES CIENTÍFICAS Y PROFESIONALES

  • Asociación Científica de Economía y Dirección de la Empresa (ACEDE).
  • Colegio de Economistas de Málaga

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PARA MÁS INFORMACIÓN:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CALL FOR PAPERS:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SHORT CURRICULUM VITAE (ENGLISH VERSION) 

Dr German Gemar-Castillo

Senior Lecturer in Economics and Business Administration

University of Malaga (UMA)

ggemar@uma.es

 

 

About

German Gemar is a professor of economics and business administration at the University of Malaga, Spain, in the Department of Economics and Business Administration. He has a PhD in Economics from the University of Malaga. His research has focused on strategic management, corporate profitability, business, firm survival, tourism, hotels, hospitality, the environment, corporate social responsibility, marketing and cultural distance. He also has managed hotels for 15 years and worked as the general manager of the Malaga Provincial Council, with responsibilities covering the areas of, among others, tourism, environment protection, sustainability, waste management and management of wastewater treatment plants. He also worked as manager of the company responsible for the collection and treatment of waste from 91 municipalities in the province of Malaga.


He has published numerous papers in journals of high international scientific impact included in the Journal Citation Report (JCR) which is the best known quality indicator and the most valued by the organizations assessing the research activity. He has published in prestigious journals such as Tourism Management, Journal of Cleaner Production, Environmental Impact Assessment Review, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, International Journal of Tourism Research, Journal of Destination Marketing & Management, Total Quality Management & Business Excellence, International Environmental Agreements-Politics Law and Economics, Environmental Engineering and Management Journal, among others.

 

More info Linkedin

 

Education

PhD in Economics and Business Management, UMA.

General Management Program, IIST.

MBA, waste companies, EBS.

University Expert Diploma in Gastronomy, UMA

Degree in Economics and Business Management, UMA.

 

Professional experience

Current position

University of Malaga, Professor, Department of Economics and Business Administration, October 2011 – present.

 

Previous positions

Consorcio Provincial RSU Málaga, Manager, july 2016 – June 2018.

Malaga Provincial Council, General Manager, August 2015 - June 2016.

Malaga Provincial Council, Provincial Technical Director Environment and Sustainability, April 2013 - July 2015.

Malaga Provincial Council, Economic Planning Technical Advisor, Office of the President, July 2012 - March 2013.

4 star hotel, Director, October, 2002-July 2012.

4 star hotel, Parador de Turismo Malaga Gibralfaro, Deputy Director, October 1998 - March 2002.

Hotel chain, Parador de Turismo de España, South Region, Control and Planning, January 1997 - September 1998.

4 star hotel, Parador de Turismo de Malaga Golf, Accounting, July 1, 1993 - December 31, 1996

 

Research

Papers in refereed journals,

More info, click down:

Google Scholar

Orcid

ResearchGate

ResearchID

 

Research projects

Collaborating researcher of the work team in the Research Project "Search for efficiency and sustainability of public decisions: a multi-criteria approach", from December 30, 2016 to the present. Ref. ECO2016-76567-C4-4-R financed by Ministry of Economy, Spain, of public and competitive call. R+D+I projects. 2016 Call.

 

PhD Students

Ismael P. Soler, ‘El precio como elemento moderador en la gestión de marca, la gestión de la innovación y la coordinación entre gestores de destino y hoteles’, sept 2017, cum laude.

 

Visiting researcher

In University of Algarve (Portugal), working as a visiting professor in research in the areas of economics, management, business, tourism and hospitality.

 

Reviewer

Referee for numerous papers in journals of high international scientific impact included in the Journal Citation Report (JCR) and others indexed databases;

More info click down.

Publons

After content body